September 28, 2022
Wie een woning wenst te kopen, heeft in de meeste gevallen een hypothecaire lening nodig. Tenzij je natuurlijk in het geld zwemt of door de jaren heen een mooi spaarpotje hebt opgebouwd. Je zou denken dat het krijgen van een lening zo eenvoudig is als de bank binnenstappen, een rentevoet en afbetalingstermijn afspreken en klaar is Kees. Was het maar zo eenvoudig! Mensen die al ooit eens een hypothecaire lening hebben afgesloten, weten echter dat er nog heel wat administratieve zaken bij komen kijken ook. Niet meteen ons meest favoriete onderwerp, en waarschijnlijk dat van jou ook niet, maar we kunnen er niet om heen. Klassiekers zoals de notariële akte, het bodemattest en het stedenbouwkundig uittreksel… daar heb je vast en zeker al weleens van gehoord. Maar doet het basisattest voor een hypothecaire lening ook een belletje rinkelen? Waarschijnlijk niet. Daarom dat we in dit artikel een antwoord bieden op de vraag: Wat is het basisattest voor een hypothecaire lening?
Sluit je bijvoorbeeld in januari van dit jaar een lening bij een bank af dan zal diezelfde kredietinstelling je het jaar nadien het zogenaamde basisattest voor de hypothecaire lening doorsturen. Het is een eenmalig document dus verwacht niet dat je dit elk jaar op hetzelfde tijdstip gaat ontvangen. Het basisattest is een ondersteunend document dat aan de fiscus moet tonen dat je met je hypothecaire lening in aanmerking komt voor een fiscaal voordeel. Het attest toont onder meer het aanvangsbedrag van je hypothecaire lening dat kan gebruikt worden om er het fiscaal voordeel mee te berekenen. Dit is een belangrijke nuance aangezien je totaal leenbedrag niet altijd het volledige bedrag is waar je fiscaal voordeel kunt uit halen. Het ontleende bedrag moet namelijk voor fiscaal aanvaarde doeleinden dienen.
Aangezien je het basisattest voor de hypothecaire lening maar 1 keer ontvangt, is het belangrijk dat je het origineel goed bijhoudt. Het kan immers zijn dat de fiscus je enkele jaren nadien nog eens naar het originele document vraagt. Ben je het toch kwijt? Gelukkig kan je in dit geval voor een duplicaat steeds bij je kredietverstrekker terecht. Houdt er dan wel rekening mee dat er een kleine vergoeding kan gevraagd worden.
Het betalingsattest is een jaarlijks attest dat je ontvangt van je bank of andere kredietinstelling. In dit attest gaat de kredietverlener aangeven hoeveel je tijdens de belastbare periode hebt afbetaald. Daarnaast vermelden ze ook alle details die nodig zijn voor de fiscus om na te gaan of je nog aan de voorwaarden voor belastingvermindering voldoet. In principe is dit voldoende voor de fiscus. Hij of zij kan nadien nog altijd extra documenten of bijlages vragen indien dat nodig wordt geacht. Het betalingsattest is dus een jaarlijks document terwijl het basisattest eenmalig door je kredietverstrekker wordt doorgestuurd.
We kunnen ons voorstellen dat je misschien nog vragen hebt over het basisattest, het betalingsattest of andere attesten en procedures zoals de hypotheek rente aftrek. In dat geval kan je steeds de mensen van Kredietadvies contacteren. Zij weten perfect wat er nodig is om een hypothecaire lening aan te vragen, maar ook welke documenten na het aanvragen van de hypothecaire lening in acht moeten genomen worden.
Lees in onze gratis brochure hoe wij je helpen aan de juiste lening om je droom te realiseren.