De term domiciliëring horen we om de haverklap opduiken. Als je regelmatig facturen moet betalen aan hetzelfde bedrijf dan is de kans groot dat je een bericht of een mail ontvangt met een zinnetje à la “Automatisch je rekening betalen, zonder zorgen en zonder boetes voor achterstallige betalingen, betaal je facturen dan nu via domiciliëring”. Klinkt goed, maar wat betekent dat nu precies je facturen via domiciliëring betalen en hoe werkt dat proces. We vertellen je er graag wat meer over.

Wat is een domiciliëring en hoe werkt het?

Een domiciliëring is een vorm van geautomatiseerd betalen die vooral gebruikt wordt bij wekelijks, maandelijks of jaarlijks terugkerende betalingen. Denk aan de factuur voor je gas en elektriciteit, het abonnement van je krant of GSM-abonnementskosten. Met een domiciliëring ga je de schuldeiser de toestemming geven om het verschuldigde geld zelf van je rekening te halen zodat je niet elke keer een overschrijving moet aanmaken. Je hoeft dus niets zelf achteraf te betalen maar betaalt alles meteen wanneer het gevraagd wordt. 

De voordelen van een domiciliëring

Een domiciliëring werd niet zomaar in het leven geroepen. Er zijn dan ook heel wat voordelen aan verbonden voor zowel jezelf als voor de schuldeiser. Laten we de belangrijkste voordelen eens op een rij zetten:

1. Geen boetes voor achterstallige betalingen: 

Dankzij een domiciliëring ben je er zeker van dat je alle rekeningen op tijd betaalt. Je zou niet de eerste zijn die zijn of haar maandelijkse factuur ontvangt en denkt; ik heb nog 3 weken dus ik wacht nog wel even. Voor je het weet zijn de 3 weken om en heb je een eerste aanmaning met extra administratieve kosten in de bus. Gedaan met de herinneringskosten. Je geeft gewoon aan dat de schuldeiser het gevraagde bedrag van je rekening mag nemen en de kous is af.

2. Geen overschrijving inplannen: 

Dankzij een domiciliëring hoef je ook niet zelf je overschrijvingen te gaan inplannen. We zien vaak dat mensen een rekening ontvangen en dan via de mobiele app of via de browser hun overschrijvingen op latere datum gaan inplannen. Heel wat werk als het allemaal automatisch kan.

3. Maximumbedrag en maximumfrequentie: 

De toestemming aan de schuldeiser geven om geld van je rekening te halen, vraagt een vorm van vertrouwen. Om je toch al op voorhand enige vorm van zekerheid te geven, kan je een maximumbedrag en een maximumfrequentie instellen. Op deze manier houd je toch enigszins de controle over wat er van je rekening verdwijnt.

4. Herroepen, terugbetalen en blokkeren: 

Als consument kan je binnen een bepaalde termijn je betaling ook herroepen of een terugbetaling eisen. Dit is een van de rechten die je als consument hebt.

5. Domiciliëringen binnen de SEPA-zone: 

Interessant is ook dat je een domiciliëring met een gerust hart naar landen binnen de SEPA-zone kunt uitvoeren. Alle landen die tot deze zone behoren, zijn immers gebonden aan dezelfde rechten en plichten die met deze vorm van betalen gepaard gaan. De SEPA-zone zijn de landen van de Europese Unie met daar nog enkele landen bij.

Vragen over domiciliëring, kredieten of leningen?

Mocht je toch nog vragen hebben over een domiciliëring of advies nodig hebben bij het afsluiten van kredieten of leningen aarzel dan niet om in contact te treden met de mensen van Kredietadvies. Als specialisten ter zake zijn ze de perfecte partij om een antwoord op al je financiële vragen te bieden. Contacteer ze hier vrijblijvend.

Krediet@dvies eBook

Een  lening aanvragen maar je weet niet waar te beginnen?

Lees in  onze gratis brochure hoe wij je helpen aan de juiste lening om je droom te  realiseren.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Simulatievan jouw lening
Simulatie van
jouw lening
Bereken Nu

Gerelateerde artikelen